Wednesday, December 12, 2012

Dunia itu PENJARA


Dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu ia berkata, Rasulullah Sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
"Dunia itu PENJARA bg orang MUKMIN dan SYURGA bagi orang KAFIR"
(HR Muslim no.5256)

Huraian maksud:
Dunia ini harus kita nikmati dengan mengikuti segala perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Dikatakan bahawa dunia adalah penjara bg orang Mukmin kerana di dunia manusia terdedah dengan pelbagai macam godaan dan ancaman yang mencabar keimanan. Bahkan apa yang dilarang oleh agama itu selalunya menjadi kesukaan nafsu manusia. Namun hakikatnya larangan2 itu adalah demi kebaikan dan kesejahteraan manusia sendiri agar tidak terjebak ke lembah kebinasaan. Berbeza pula bagi golongan manusia yang bebas melakukan apa sahaja sehingga akhirnya mereka merosakkan jiwa dan diri mereka sendiri. Inilah hakikat dunia yang menjadikan manusia alpa dan tenggelam di dalamnya. Sebab itu kita selaku orang Mukmin diseru agar memanfaatkan dunia dengan bijaksana iaitu apabila kita berusaha memanfaarkan kehidupan dunia sebagai JAMBATAN MENUJU KEBAHAGIAAN AKHIRAT, maka Allah akan memberikan kedua2nya (kebahagiaan dunia dan akhirat). Namun sekiranya kita hanya mengutamakan kehidupan dunia dan melupakan akhirat, maka Allah hanya akan memberikan satu kenikmatan sahaja iaitu dunia semata2. Sedangkan di akhirat kelak kita mendapat kerugian yang banyak.


Dikisahkan bahwa Imam Ibnu Hajar rahimahullahu ta’ala dulu adalah seorang hakim besar Mesir di masanya. Beliau jika pergi ke tempat kerjanya berangkat dengan naik kereta yang ditarik oleh kuda-kuda atau keledai- keledai dalam sebuah arak-arakan.

Pada suatu hari beliau dengan keretanya melewati seorang yahudi Mesir. Si yahudi itu adalah seorang penjual minyak. Sebagaimana kebiasaan tukang minyak, si yahudi itu pakaiannya kotor. Melihat arak-arakan itu, si yahudi itu menghadang dan menghentikannya.

Si yahudi itu berkata kepada Imam Ibnu Hajar :
“Sesungguhnya Nabi kalian berkata:
Dunia itu penjaranya orang yang beriman dan Surganya orang kafir.” (HR. Muslim)
Namun kenapa engkau sebagai seorang beriman menjadi seorang hakim besar di Mesir, dalam arak-arakan yang mewah, dan dalam kenikmatan seperti ini. Sedang aku -yang kafir dalam penderitaan dan kesengsaran seperti ini.”

Maka Imam Ibnu Hajar menjawab : “Aku dengan keadaanku yang penuh dengan kemewahan dan kenimatan dunia ini bila dibandingkan dengan kenikmatan Surga adalah seperti sebuah penjara. Sedang penderitaan yang kau alami di dunia ini dibandingkan dengan yang adzab Neraka itu seperti sebuah Surga.”

Maka si yahudi itupun kemudian langsung mengucapkan syahadat : “Asyhadu anlailaha illallah. Wa asyhadu anna Muhammad rasulullah.” tanpa berpikir panjang langsung masuk Islam.
Subhanallah, sangat menakjubkan hadits Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dalam kisah ini…

Hadith ini seringkali di dengar dalam rangkaian Nur Islam 93.30 dan sekarang barulah terlintas dalam hati hendak mengongsikan bersama2 pembaca. Memang tidak dpt disangkal lagi, dunia ini bagaikan penjara untuk mereka2 yang menginginkan bahagia di akhirat nanti. Perbandingan nikmat yang ada di Dunia dan Syurga adalah sangat jauh berbeza. Nikmat yang sementara over Nikmat yang continuous infinity which one would you prefer? Peringatan ini ditujukan khas buat manusia yang sering lupa dan sering tergelincir dalam kebahagiaan dunia yang dijanjikan sementara. Jika hati terasa semakin jauh daripada landasan yang sebenar, berpalinglah kembali. Berpijak di dunia yang nyata, kematian kan datang jua. Dan sebelum ianya datang menyapa, berusahalah untuk mendapatkan rahmat-Nya. KepadaNya jualah kita kembali..

No comments: