Wednesday, April 18, 2012

Kerna Kerja, Diri terlupa..


"Jika Kerjamu, membuatkan ibadahmu semakin bertambah atau sama, maka pekerjaanmu di berkati Allah. Jika kerjamu, membuatkan ibadahmu berkurangan malahan semakin melalaikanmu, maka berhati-hatilah. Kembali kepada Allah, dan mohonlah keberkatan, rahmat serta ampunanNya. Sesungguhnya tempatNya lah engkau akan kembali"

Sudah menjadi lumrah dan kebiasaan manusia untuk mendapatkan kehidupan yang terbaik di dunia. Tujuan hidup untuk? Mendapatkan Rumah yang cantik dan besar, kereta yang mewah dan bergaya serta keperluan yang canggih dan kalau boleh 'limited edition'.

Kaya = Bahagia...?

Sedarlah wahai manusia..

Duit tidak menjanjikan kebahagiaan. Malahan dengan harta dan kekayaan akan menimbulkan kerunsingan dalam diri manusia.

Dari segi apa? Takut harta berkurangan maka si manusia bekerja tak mengenal masa yang mendera sehingga dia tua dan hampir mati barulah dia sedar, duit hanya melalaikan.. Takut impian untuk mendapatkan rumah yang cantik dan besar tidak kesampaian maka si manusia bekerja keras untuk merealisasikan impian sehinggalah, ajalnya tiba - tiba sampai, barulah dia sedar (ketika di dalam kubur) yang duit tidak menolongnya daripada seksaan kubur dan azab api neraka.. Nauzubillah...

Mudah2an dihindari daripada sifat lupa dan alpa itu.

Memang di dunia yang mementingkan duit, di dunia yang memaksa manusia untuk membayar segala-galanya dengan duit, sungguh sukar untuk kita melarikan diri daripada bekerja keras demi perbelanjaan seharian yang mencukupi. Namun... memadailah segala kemudahan - kemudahan itu kita beli dengan sederhana.

"Bersederhana dalam hidup menghindarkan diri daripada bersifat bangga diri, sombong dan bakhil."

Memadailah kita membeli benda itu jika kita benar - benar memerlukannya. Dan bukan kerana tamak untuk mendapatkan benda yang lebih canggih. Bukankah lebih baik lagi kita menghabiskan harta untuk menolong yang lebih lemah dan golongan yang memerlukannya? Untuk apakah kita mencari harta yang baik semata - mata untuk dunia yang sementara ini...

Ketika diri sibuk untuk mengejar harta dunia, kadang terlalai untuk menunaikan sembahyang dan kadang amalan2 yang selalu dikerjakan semakin bekurangan. Ketahuilah, itulah tanda - tanda kita mengejar dunia dan bukan akhirat.

Apabila semakin hari, hati semakin di penuhi sifat menginginkan harta dunia, menyukai pembaziran, mencintai status dan mengagungkan orang kaya yang bergaya, ingatlah akan mati dan ingatlah akan Allah.

"Berhati - hatilah memilih kerjamu dan pandai - pandai lah menggunakan masamu. Walau kerjamu terlalu banyak, Amalan dan ibadahmu jangan dilupakan."


2 comments:

Hani said...

Nad..I'm feeling it too..I'm scared.. O.o'

Unicorn fx said...

ythkn... aku pun scared bnrnya. I hope kerja ani instead of membuatkn tani "Jauh", mudah2an kerja ani membuatkan tani lebih "dekat" kepadaNya, Amin~