Wednesday, March 28, 2012

Beza Ciptaan Allah dan ciptaan Manusia... (Wasai Dadap)

Assalamualaikum Warahmatullah hiwabarakatuh..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji - pujian tertentu hanya bagiMu Allah, Tuhan yang mentadbir sekalian Alam. Selawat dan Salam keatas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W, semoga rahmat dan sejahtera di limpahkan ke atas Nabi - nabi dan rasul - rasul, keluarga terdekat dan sahabat - sahabat sekalian. Amin~

Wasai dadap yang kedua, Allahuakbar! cantiknya.. :')

24.03.2012 - Kami bertujuh, Suzi, Safwan, Wadud, Steve, Mirul, Peah dan Abang Azlan pergi ke Wasai Dadap yang terletak di Kilanas around pukul 7.30 pagi. Inilah kali kedua kami (Aku, peah, Mirul, Abang Azlan, Steve dan Wadud) pergi ke sana untuk menikmati keindahan alam ciptaan Allah.

Sesampai di sana, bermulalah ekspedisi kami. Pokok - pokok buluh yang tinggi menyambut kedatangan, menceriakan senyuman. Gelak tawa jelas kedengaran, hepi giler dengan kisah yang akan di ukir. Perjalanan yang di iringi deru air yang deras daripada wasai yang berhampiran serta pokok - pokok yang menghijau melalaikan diri. Bau embun menusuk ke hidung, segarnyerr~~ CiptaanMu tiada tandingannya :).

Mirul - adek saya - posing di wasai pertama :)

Dua kali kami berbalik ke tempat asal kerna terlupa jalan untuk ke wasai yang ke-5. Ternyata kami tersesat! Takpe, sempat lah jugak aku mengambil beberapa photo untuk tatapanku di masa tua kelak (insyaAllah~).

Akhirnya, mission accomplished!! Wasai kedua!! Dah tak larat nak meneruskan perjalanan ke Wasai Ke-5, picnic kat Wasai 2 pun kira ok lah ^_^).

Peah - adek saya jugak - terus mencuci tangan dengan air yang jernih

MasyaAllah, Allahuakbar, Lailahaillallah! Indahnya ciptaanMu.. Walau sepintar mana seorang manusia mencoba untuk mencipta air terjun namun takkan mampu mereka mencipta yang sempurna seperti ini.. Walau secerdik mana seorang manusia mencoba untuk mencipta pohon - pohon yang hijau namun takkan mampu mereka mencipta serangga - serangga dan binatang - binatang yang turut tinggal dan menikmati rezeki buah yang Engkau sering ciptakan seiring dengan pokok - pokok. Manakan dapat seorang insan di bandingkan dengan Tuhan yang Maha Kuasa. Terima Kasih Allah, kerna memberikan ku nikmat mata untuk melihat keindahan alammu :').

Do you see the ray of light kat belakang peah? MasyaAllah!
kalau kamu melihat dengan mata sendiri tentu kamu terpegun dengan keindahannya di tambah dengan percikan air terjun yang sejuk menyegarkan muka

Niat di hati tak nak ikut serta bermain - main dengan yang lain, namun air yang jernih serta air terjun yang megah melambai - lambai ternyata mengugat iman.. Akhirnya aku ikut terjun jugak! Biarlah habis basah baju dan tudung aku. Setelah puas bermain di wasai tersebut, berenang - renang dan ber'shower' di bawah air terjun, kami pun balik dengan hati gembira.

Aku biarkan tudungku dan bajuku yang basah kering secara semula jadi, biar 'evaporate' sendiri. Tiba - tiba teringat detik aku balik daripada mandi di swimming pool.
Ternyata berbeza!

Mandi kat swimming pool: Badan rasa melekit, rambut menjadi keras dan melekat, kalau tak mandi terus, confirm demam n den confirm terasa gatal - gatal.

Mandi kat wasai: Badan terasa segar seperti bekas mandi dengan shampoo badan, rambut lembut like after we put serum on it (boleh buat iklan selepas mandi wasai! tak caye? Cubalah sendiri :D), dah rasa bersih buat apa nak mandi lagi XDD.

Sempurnanya ciptaanNya.. Aku terpegun, terpana dan kagum dengan perasaan yang ku alami ketika itu.

Allahuakbar! Subhanallah! Alhamdulillah! Lailahaillallah!
Engkaulah Tuhan yang Maha Besar,
Engkaulah Tuhan yang Maha Kuasa,
yang mempunyai Kudrat untuk mencipta segalanya,
yang mempunyai Kuasa untuk mentiadakan atau mengadakan.

Engkaulah Tuhan yang satu,
Engkaulah Tuhan yang patut di sembah,
Hanya kepadaMu kami memohon ampun,
Hanya kepadaMu kami memohon kemaafan..

Ampunkanlah dosa - dosa hamba - hambaMu,
baik yang besar ataupun yang kecil..
Ampunkanlah segala kesilapan - kesilapan kami,
kelalaian dan kesalahan - kesalahan kami.

Kurniakanlah kami kebaikan di dunia dan di Akhirat,
dan peliharalah kami daripada azab api neraka..
Segala puji - pujian hanya bagiMu, Tuhan yang mentadbir seluruh alam.
Amin Amin Amin ya Robbal Alamin~

Ya Ukhti, Ya Akhi.. Bersyukurlah di atas segala nikmat yang telah diberikanNya. Bersyukurlah di atas deria - deria yang di pinjamkanNya. Dan bersyukurlah di atas apa yang telah berlaku kepadamu, yang baik mahupun yang buruk. Alhamdulillah 100x~

Alhamdulillah, kita masih hidup!

No comments: