Sunday, March 25, 2012

23 Tips mendidik Anak



Bismillahirrahmannirrahim

Assalamualaikum Warahmatullah hiwabarokatuh~

Cuaca yang redup meningkatkan keinginanku untuk membaca majalah. Satu artikel yang menarik perhatianku dan membuka hatiku untuk menshare is "23 tips mendidik Anak" drpd majalah i .

Artikel ani beguna untuk ibu - ibu n bakal ibu - ibu, n mayb beguna untukku jua nanti apabila jodohku tiba ^_^). Enjoy reading, hope ianya memberikan manfaat kepada semua, Amin~

*****************************************************************************************

Sesungguhnya anak itu bagaikan mutiara yang sedia untuk diwarnai. Jika pilihan warnanya hitam, maka hitamlah ia, namun jika putih, maka putihlah ia... Justeru, biasakanlah anak - anak dengan hal - hal yang baik, kerana kebiasaan anak itu menjadi seorang muslim sejati yang soleh mahupun solehah. Namun jika sebaliknya, ibu bapa itu sendiri akan memikul beban dan dosa..

Hayati 23 tips berikut, semoga kita menjadi ibu bapa yang bertanggungjawab dan berjaya menanamkan adab dalam diri anak - anak.

1. Hendaklah mendidik anak makan makanan dengan tangan kanan, membaca bismillah, mengambil makanan yang lebih hampir, dan hormatilah orang yang lebih tua.

2. Makan dengan penuh sopan dan tidak tergesa - gesa. Kunyah dengan cermat dan elakkan bajunya kotor terkena makanan.

3. Latih anak agar tidak bermewah - mewah ketika makan. Elakkan makan berlebihan dan jangan membazir.

4. Jika anak anda lelaki, elakkan memakaikan anak pakaian yang berwarna - warni dan dibuat dari sutera. Perlu ditegaskan, sutera itu hanya untuk kaum wanita.

5. Jauhkan anak dari teman - teman yang sudah biasa hidup bermegah - megah dan bersikap angkuh. Jika hal ini dibiarkan, dikhuatiri kelak anak akan bersikap demikian. Ingatlah, pergaulan yang jelek akan mudah menpengaruhi anak.

6. Harus ditanamkan rasa cinta kepada Al-Quran dan buku - buku pelajaran. Selain itu juga dedahkan anak dengan hadis - hadis Nabi, ilmu agama dan lain - lain. Serta biasakan anak menghafal nasihat - nasihat baik dan sejarah orang - orang soleh. Ia dapat mengasah jiwanya agar sentiasa mencintai tokoh - tokoh agama dahulukala.

7. Jika anak melakukan perbuatan terpuji dan berakhlak mulia jangan lupa untuk memujinya atau memberi penghargaan yang dapat membahagiakannya.

8. Jika dia mengulangi perbuatan buruk itu, jangan memarahinya di hadapan khalayak. Cuba untuk menasihati dan usah terlalu kerap melemparkan kemarahan, kerana kemarahan itu akan menyebabkan dis lali terhadap teguran.

9. Seorang ayah hendaklah menjaga tutur katanya ketika berkomunikasi di hadapan anak. Jangan memalukannya dengan kata - kata yang kasar kecuali pada saat - saat tertentu.

10. Sementara ibu, perlu tanamkan sifat hormat terhadap ayah dalam diri anak - anak.

11. Jangan biasakan anak tidur siang kerana ia akan menyebabkan anak berasa malas dan lesu, kecuali atas sebab - sebab tertentu.

12. Jangan biasakan anak bersikap terlalu berahsia. Sebaiknya kongsikan dengan ibu bapa jika mereka menghadapi sebarang masalah.

13. Biasakan anak bersenam di waktu pagi, ia dapat membantu anak menyingkir perasaan malas.

14. Melarangnya dari bersikap membangga diri jika menerima sesuatu yang baru dari ibu bapa. Biasakan anak bersikap tawaduk, lemah lembut dan menghormati temannya.

15. Cegah anak dari mengambil sesuatu barang yang bukan miliknya.

16. Jauhkan dia dari kebiasaan menguap dan meludah di merata - rata tempat.

17. Mencegahnya dari banyak berbicara, kecuali yang bermanfaat atau berzikir kepada Allah.

18. Cegah anak dari banyak bersumpah, baik sumpah yang benar atau dusta agar hal tersebut tidak menjadi kebiasaan.

19. Cegah anak daripada mengeluarkan kata - kata kesat seperti mencaci dan melaknat.

20. Tanamkan sifat berani, sabar dan berkeyakinan tinggi. Pujilah anak jika dia berbuat baik, kerana ia akan mendorong anak untuk terus bersikap demikian.

21. Berikan anak mainan atau hiburan yang positif untuk menghilangkan keletihan selepas selesai belajar.

22. Jika usia anak telah mencapai tujuh tahun maka perintahkan mereka untuk berwudhu dan bersolat.

23. Biasakan anak - anak untuk bersikap taat kepada orang tua, guru, pengajar (ustaz) dan orang yang lebih tua darinya.



No comments: