Saturday, August 18, 2018

Kembali pada Fitrah

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarokatuh...

Rindu awak, blog =) . Dimulakan dengan Bismillah hirRahman nirRahim... Apabila di kenang kembali akan perkara - perkara yang pernah berlaku pada diri, timbullah rasa lega, happy semacam dan kadang lucu lah pulak. Segala yang telah terjadi itu atas rancanganNya jua. Pertemuan di antara rakan - rakan; yang datang dan pergi, kisah suka dan duka serta liku - liku hidup yang penuh dengan pertanyaan dan teka- teki.

Life is full of puzzles.. In a maze of Dunya.. Where no one can really get ahold of... Some will be lost in the sea of high status, richness and beautiful faces... While others know better.. that the hereafter is the real home and destination.. Jannah, a neverending happiness.. A home for those who are doing good just for the sake of Allah... Some think of Islam as another religion.. While those who are given Hidayah and Nur will know that Islam IS the way of life for everyone in the world... If only all can see the beauty of Islam.. If only all people can see that... Those with Eyes but 'Can't See' the Creator is way worse than blind people who 'Can See' the beauty of the Creator.... At some point in Life, He will guide you to the right path.. to Islam... to abandon what He forbids... and to follow what He asks you to.. It is a matter of your Choice.. To fully be a muslim or a muslim only by name.

Bekerja sebagai seorang Guru banyak mem"Buka" mata & hati ini. Di kelilingi oleh bermacam bangsa dan ragam serta jarak umur yang berbeza. Terasa diri masih jauh lagi, apabila rakan yang belum memeluk agama Islam lebih banyak mengetahui tentang Islam daripada diri yang sejak kecil lagi berugama Islam.

Satu permasalahan yang sering aku hadapi ialah apabila anak2 didikan sering mempersoalkan tentang kehidupan, Islam dan berbuat kebaikan yang tidak mendatangkan hasil. Sedih rasanya apabila melihat generasi muda mula melihat perkara kebaikan perlu dikenakan bayaran atau balasan dan perkara kejahatan sebagai sesuatu yang melucukan dan trend yang perlu di ikutkan.

I guess we are already in the era where the good is bad, and the bad is good. Where the evil doer is getting the respect and the good doer is being abused.


"Akan datang kepada manusia tahun - tahun yang penuh dengan penipuan. Ketika itu pendusta dibenarkan sedangkan orang yang jujur didustakan, pengkhianat dipercaya sedangkan orang yang amanah justru dianggap sebagai pengkhianat. Pada saat itu Ruwaibidhah berbicara." Ada yang bertanya, "Apa yang dimaksudkan Ruwaibidhah?". Beliau menjawab, "Orang bodoh yang turut campur dalam urusan umum" (HR Ibnu Majah, disahihkan al-Albani)

Mohon kepada Allah, semoga kita tergolong dalam golongan orang2 yang menghuni syurgaNya nanti. Di permudahkan perjalanan hidup untuk menghadapi semua ujian dan sentiasa dilindungi Allah selalu. Amiin ya robbal alamiin...


No comments: