Friday, January 19, 2018

Menolak 1 keburukan untuk 3 Kebaikan




Bismillahhirrahmannirrahim... 


Allahumma Solli ala sayyidina Muhammad..
La ila ha illallah muhammadur rasulullah.. 

Alhamdulillah, Subhanallah, Allahuakbar, La ila ha illallah.. 
Ya Rahman.. Ya Rahim.. Ya Razzaq.. Ya Fattah.. Ya Alim... Ya Wahab..

Sama - sama kita mengingati nama Allah. Tidak rugi dalam menyebutnya malah lebih membuatkan kita rasa nyaman.. rasa tenang.. Ya Allah.. Ya Allah... Ya Allah.. waktu menyebut namanya. Jangan sekedar sebut sahaja. Cuba untuk menghayati. letakkan tangan kanan di dada. sebut dengan keinginan agar Dia mendengar sesungguhnya Dialah Maha Mendengar.

Kalau dengan kekasih hati, kadang sebut nama "Sayang..." penuh dengan manja. Apabila ditanya "Ye kenapa?", di jawab pula dengan "Takde.. Saja nak panggil nama u". 

Jadi, dengan pencipta kita macam mana? Pernah tak lakukan begitu? 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ya Allah.. Ya Rahman.. Ya Rahim.. 
Saja nak panggil namaMu.. 
Kekasih hati.. 
Yang menciptaku untuk hidup di dunia..
Dunia yang Engkau ciptakan dengan sempurna.. 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Perkongsian hari ini ditujukan khas untuk refleksi hidup. 19 january 2018. Another Birthday. Biasa di waktu hari lahir tentu emosi lebih tidak teratur. Namun tahun ini sangat berbeda. Alhamdulillah. Banyak perkara yang disedari dan dipelajari. 

Kalau dulu hati mudah terluka. Sekarang hati mudah bersyukur. Alhamdulillah atas kurniaan nikmatMu ya Allah. 
Kalau dulu hati mudah bersedih. Sekarang hati mudah gembira. Alhamdulillah atas nikmat perhubungan baik keranaMu ya Allah. 
Kalau dulu hati kosong. Sekarang hati penuh dengan cinta. Alhamdulillah atas cinta yang Engkau hadirkan untukMu Ya Allah.. 

Jika hati kita sentiasa mengingati Allah. Maka Allah akan dekatkan kita dengan orang - orang yang mengingatkan kita dengan Dia. Seringkali kita ingin untuk berubah namun sukar untuk memulakannya. Pernah tak terfikir, waktu diri kita ingin berubah.. tiba - tiba kita kenal dengan rakan yang mempunyai niat yang sama. Itu namanya.. kasih Allah. Dia sayang, jadi dia hadirkan rakan yang mengajak kita kepada kebaikan. Apabila Allah turunkan rakan yang baik, apakah tindakan kita seterusnya? Kita tolak ke tepi? Astaghfirullah.. jangan takut untuk berubah. Tiada seorang pun yang ingin menjadi orang yang jahat selama - lamanya. Tak rugi berubah kepada kebaikan, malahan banyak kebaikan yang akan datang kepada kita. Teringat pula kata - kata di bawah ini.. 

"Jika kita menolak satu keburukan, 3 kebaikan akan di berikan"

So why not start now? Tolak satu keburukan dan kira berapa banyak kebaikan yang di berikan. Buka mata hati untuk melihat apakah dia kebaikan itu. Senyuman. Ketawa. Kebahagiaan. Ketenangan. Harta. Anak. Pekerjaan. Sedekah. Semua itu hanyalah sedikit contoh kebaikan. 

Ok, now... lets start with my story.. Di atas hanyalah mukadimah dan peringatan sahaja ^_^)

It all starts with the niat.. Benarlah.. Iman ada naik ada turun. Namun di dalam hati ini, sering saja memikirkan untuk berubah kepada kebaikan. And it has always been like that for a very long time. Setelah berlakunya kisah hidup yang membuatkan diri dilanda kemurungan untuk beberapa tahun.. I've decided to change. and it all happens after one friend introduced me with solat sunat dhuha. Ya Allah... hanya Allah sahaja yang tahu rahsia di sebalik solat sunat dhuha. Terlalu banyak fadilatnya. dan bermula daripada mengamalkan solat sunat dhuha.. kehidupan lebih teratur. lebih tenang. iman lebih mantap in shaa Allah. 

Honestly, waktu solat sunat dhuha itu. Both me and my friend meluahkan keinginan yang sama. Ingin berubah kepada kebaikan. Ingin hidup lebih tenteram. We realised so many things in our life..

--------------------------------------------------------------------------------------------------

1) Niat perlu di perbaiki. Ibadah perlu di perbaiki. Biarlah semua kebaikan hanya untuk menginginkan berkat dan rahmat daripada Allah. hanya untuk menginginkan keampunan daripada Allah. Kami mula untuk belajar mengenal erti khusyuk dalam beribadah. 

2) Nikmat Allah itu terlalu banyak. Jadi nikmat Allah yang mana satukah yang kamu dustakan? Surah Ar Rahman.. mengajar erti untuk bersyukur. We reflect on the things Allah berikan.. and we improve ourselves in saying Alhamdulillah for almost everything. You should try! Seriously it will make a big difference. Semakin banyak kami katakan Alhamdulillah.. semakin banyak pula yang Allah berikan. 

3) Kami ditemukan dengan orang - orang ingin berhijrah, sedang berhijrah dan orang - orang yang mempunyai ilmu yang luas tentang ilmu Agama. Betapa kerdilnya diri. Betapa jahilnya diri. Betapa ceteknya ilmu di dalam diri.. Syukur Alhamdulillah, dengan kehadiran mereka terasa diri lebih kuat untuk berjuang. And it reminds us of Rasulullah SAW dengan sahabat - sahabatnya. Sama - sama berjuang. Fighting!!!

4) Ilmu agama semakin meningkat. So many things yang kami nda tau and baru belajar. Kami belajar Al-Quran, bacaan dalam solat, hukum hakam, zikir - zikir, nama - nama Allah, and etc. 

5) Mendapat kesedaran in so many things. Now trying to jaga ourselves. Jaga tingkah laku. Jaga perasaan. Jaga Makan Minum. Jaga Hubungan. Jaga Ibadah. Jaga diri demi Allah. And it all comes to.. Jaga Hubungan dengan Allah. Kalau kita jaga hubungan dengan Allah, we have to do all that. And when we did all that.. everything has improved. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Apabila tani jaga hubungan dengan Allah. Allah pun jaga kita. Allah berikan ketenangan. Allah berikan kesedaran. Allah berikan rakan yang sentiasa mengingati. Allah berikan rezeki. Semua itu dengan peringatan bahawa.. kita hidup dan di ciptakan hanya untuk menyembah Dia. Jangan lupa. Jangan hanya fikir tentang dunia saja. Dunia bukan kita yang punya. 

19th January 2018 menyedarkan aku tentang beberapa perkara. Allah Maha Tahu akan asal usulku. Peristiwa dan kisah - kisah serta liku - liku kehidupan. I'm happy because I get to meet all the wonderful people in my life. and most importantly, I get to meet teddy bear who has always been a good person. It is all thanks to Allah. Melaluinya.. banyak aspek kehidupanku berubah kepada kebaikan. Feelings cannot be explain in words. 

Semoga Allah berikan kebaikan kepada semua yang di kasihi. Muslimin dan muslimat sejagat. Allahumma Ameen... 

Akhir peringatan dariku.. 

"Apabila kita menginginkan sesuatu dan belum mendapatkannya. Jangan bersedih dan terus berpaling daripadaNya. Dia akan berikan pada waktu yang tepat yang tidak dapat di jangkakan dengan yang lebih baik lagi daripada yang engkau inginkan" 

Alhamdulillah....

No comments: