Saturday, February 25, 2012

ADAB Bercakap


Lidah merupakan satu kenikmatan besar yang dianugerahkan oleh Allah kepada hambaNya. Padanya terdapat kebaikan dan manfaat yang banyak jika digunakan dengan baik. Dan padanya juga terdapat bahaya yang besar bagi sesiapa yang tidak menggunakannya ke jalan yang benar.

Lidah boleh diumpamakan sebagai pedang yang tajam. Ketajaman lidah mengalahkan ketajaman pedang yang yang mampu membelah besi dan sangat kuat mengalahkan cuka yang merosakkan madu yang manis. Kata - kata mampu melukakan hati yang rapuh ini. Oleh kerana banyak dosa dan penyakit hati bakal timbul disebabkan lidah, maka jalan terbaik adalah berdiam diri.

Berikut ini dikongsikan beberapa adab ketika berbicara...

1) UCAPAN BERMANFAAT
Anda mempunyai dua pilihan ketika bercakap dengan orang lain, mengucapkan sesuatu yang baik atau memilih untuk diam. Rasulullah S.A.W bersabda, "Barangsiapa mengaku beriman kepada Allah dan hari Pembalasan hendaknya dia berkata yang baik atau memilih untuk diam." (Riwayat al-Bukhari).

2) UMPAMA SEDEKAH
"Setiap tulang itu memiliki kewajiban bersedekah setiap hari. Di antaranya, membenarkan orang lain membonceng di atas kenderaannya, membantu mengangkatkan barang orang lain ke atas tunggangannya, atau sepotong kalimah yang diucapkan dengan baik dan santun." (Riwayat al-Bukhari).

3) MENJAUHI BICARA YANG SIA-SIA
Sebaiknya hindari pembicaraan yang berasaskan dosa dan sia-sia. "Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh jaraknya dariku pada hari Kiamat adalah para penceloteh lagi banyak bicara." (Riwayat at-Tirmidzi).

4) TIDAK TERPERANGKAP GHIBAH
".. Dan janganlah ada di antara kamu yang mengumpat sebahagiaan yang lain. Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertakwalah kepada Allah. Sungguh Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."

5) BERHENTI MENGADU DOMBA
Hudzaifah r.a meriwayatkan saya mendengar Rasulullah S.A.W bersabda, "Tak akan masuk syurga orang yang suka mengadu domba." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

6) BERHENTI BERBOHONG
"Sesungguhnya kejujuran itu mendatangkan kebaikan, dan kebaikan itu akan berakhir kepada syurga. Dan orang yang sentiasa berlaku jujur nescaya tercatat sebagai orang yang jujur. Dan sesungguhnya kebohongan itu mendatangkan kejelekan, dan kejelekan itu hanya akan berakhir dengan neraka. Dan orang yang suka berbohong nescaya tercatat di sisi Allah sebagai seorang yang pendusta." (Riwayat al-Bukhari).

7) MENGHINDARI PERDEBATAN
Sebaiknya jauhilah perdebatan yang boleh mengundang perbalahan, meskipun kita berada di pihak yang benar. Sebab Rasulullah S.A.W telah menjamin sebuah istana di syurga bagi mereka yang mampu menahan diri. "Aku menjamin sebuah istana di halaman syurga bagi mereka yang meninggalkan perdebatan meskipun ia berhak untuk itu." (Riwayat Abu Daud, disahihkan oleh al-Albani).

8) TIDAK MEMOTONG PERBUALAN
Suatu hari seorang Arab Badui datang menemui Rasulullah S.A.W, kemudian dia terus memotong dan mencelah perbicaraan baginda dan bertanya tentang hari kiamat. Namun Rasulullah tetap melanjutkan bicaranya sehingga selesai. Selepas itu barulah baginda berbalik kepada si penanya tadi. (Riwayat al-Bukhari).

Ternyata Islam mengajar umat - umatnya untuk bersopan-santun dan beradab walaupun ketika bercakap. Sunnah Nabi Muhammad S.A.W bukan sahaja untuk kebaikan di akhirat malahan ianya menjurus kepada kebaikan di dunia juga. Jika semua manusia di dunia ini mengamalkan sifat -sifat Nabi setentunya Dunia akan aman dan makmur tanpa perbalahan, perkelahian, kemiskinan, kesombongan dan lain - lain. Hebatnya dan Indahnya Islam :') . Beruntunglah sesiapa yang mendalami Islam dan sentiasa mempraktikkannya tanpa jemu - jemu; ganjarannya kebahagiaan di Dunia dan di Akhirat.

Sama - samalah kita memperbaiki diri sendiri demi mengejar kebahagiaan Duniawi dan Ukhrawi.

----- petikan majalan i -----


"Kita selalu alpa, kita selalu lupa. Kita ingat kerja, kita kuat bercanda. Kita lupa kita hamba, kita menjauh dari Dia. Kita cariNya di saat hiba, kita lupa di saat suka. Lalu Dia duga, kita tersungkur putus asa. Mula salahkan diri, mula mengadu pada manusia. Mengapa kau tak ruju', kembali pada Dia? Sedang dia selalu di sisi dekat denganmu? Makin kau jauh, makin Dia dekati."

~ nukilan syabab musafir kasih~
----- Lukisan Rusydee Artz -----

No comments: