Tuesday, December 20, 2011

Monday Blues & Bloody Friday

Bismillah HirRahman NirRahim..

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh~

Selamat pagi Anak - Anak, ya hari ini ibu sangat merasa gembira dan bersyukur atas segala nikmat yang dilimpahi dan rezeki yang luas dikurniakan oleh Yang Maha Kuasa lagi Maha Penyayang Allah Subhanahu Wa Ta'ala. (^_^)

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah... Semoga pada hari ini, hati kita dilapangkan, dada di penuhi dengan iman dan di kurniakan fikiran yang terbuka luas. Amin Ya Rabbal Alamin~~


Okeh, stat!! Topik persidangan "Monday Blues and Bloody Friday" (walaupun hari ani hari selasa but today I feel like i wanna talk about monday n friday :D).

Realise kah kamu everytym monday tiba, mesti ada status FB org yg bermaksud "Ala... Monday blues lagi.." "Boring eyh ari isnin ani, kn bisai lau ku dpt skip ke hari kamis slajur" and macam - macam lagi status yang memburukkan hari Isnin telah di update di Facebook.. Realise kamu kn tu?

Pasal Friday lagi lah. At least Friday ani nda brapa berleluasa plg d Brunei p d country lain, MasyaAllah... U know about "Friday the 13th??". Dr sana lah durg kategorikan Friday atu as "Bloody Friday". So everytime org puteh n org yg rasa-rasahannya puteh beckp sal friday, dey don't just call it Friday kh, dey'll call it "Bloody friday". Nda plg smua org catu but just some people lah. :)

Cana leh tu ah? Do you know that Isnin and Jumaat ani di pandang tinggi dalam Agama Islam. Well, setiap hari plg di pandang tinggi oleh Islam :). But let us look back apa peristiwa yang berlaku pd hari Isnin and Jumaat ani dulu, k~

Hari Isnin : -
1. Nabi Idris, A.S. telah naik ke langit pada hari Isnin.
2. Nabi Musa, A.S. telah pergi ke langit Thursina pada hari isnin untuk menerima wahyu.
3. Turunnya Dalil tentang ke-Esa-an Allah.
4. Lahirnya Rasullullah Muhammad S.A.W.
5. Malaikat Jibril, A.S. turun untuk pertama kalinya bertemu Rasullullah.
6. Semua amal perbuatan Umat diperlihatkan kepada Rasullullah SAW pada hari isnin.
7. Wafatnya baginda Rasullullah Muhammad SAW.

Hari Jumaat : - 
1. Terjadi 7 pernikahan antara para Nabi dan antara para Auliya' : pernikahan antara Adam AS dengan Hawa, Yusuf AS dengan Zulaikha, Musa AS dengan Shafrawa, Sulaiman AS dengan Balqis, Nabi Muhammd SAW dengan Siti Khadijah, Nabi Muhammad SAW dengan Siti Aisyah, Ali bin Abi Thalib dengan Fatimah.
2. Abdullah bin Munzir telah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda (maksudnya) : "Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan yang terbesar di sisi Allah. Ia adalah hari yang lebih besar di sisi Allah daripada hari raya Aidilfitri. Pada hari itu telah terjadi lima perkara iaitu : 
       a) penciptaan Adam 
       b) pada hati itu juga dikeluarkan dia dari Syurga 
       c) pada hari itu juga, dia wafat 
       d) dan pada hari itu terdapat satu masa di mana tidaklah seorang hamba itu meminta sesuatu dari
         Tuhannya melainkan akan dikurniakan kepadanya selagi dia tidak meminta yang haram. 
      e) pada hari itu Qiamat akan terjadi dan tidaklah seorang pun malaikat muqarrabun pun di sisi Allah
     azzawajalla melainkan ia takut pada hari jumaat, (tetapi) tidak langit dan tidak bumi melainkan ia merasa 
     kasih pada hari Jumaat.
3. Hadis Riwayat Ibnu Majal & Al - Baihaqi, menurut imam Sayuti: 1) semua roh - roh orang Islam pada hari itu akan berkumpul 2) Mayat - mayat akan terselamat dari seksaan kubur 3) sesiapa yang meninggal pada malam jumaat atau pada siangnya maka ia akan terselamat dari seksaan kubur 4) Api neraka tidak menyala 5) Semua penduduk syurga akan menziarahi Alla Ta'ala. 

MasyaAllah, now u know what happened regarding hari Isnin and Jumaat, Ryte? Next, let us look at kelebihan - kelebihan and fadhilat amalan Hari Isnin and Jumaat : -

Zikir Hari Isnin 

 لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِم

"La Haula Wala Quwwata Illa Billah", maksudnya tiada daya dan kekuatan (untuk menolak sesuatu kemudaratan dan mendatangkan suatu yang manfaat) selain Allah SWT.

Fadhilat Zikir ini Rasullullah SAW bersabda maksudnya : "Siapa yang mengucapkan La Haula Wala Quwwata Illa Billahi, maka ia akan menjadi ubat kepada 99 penyakit. Yang paling ringan adalah kebimbangan". (Hadis Riwayat Tabrani).

Doa Hari Isnin

Cek link di bawah untuk doanya :)

http://www.pelikbinajaib.com/informasi/kelebihan-hari-jumaat-dalam-islam

Kelebihan dan Fadhilat Amalan Hari Jumaat

  • Sesiapa yang membaca surah Ali Imran pada hari Jumaat, maka Allah dan malaikat mendoakan kebaikan ke atasnya sehingga matahari terbenam pada hati itu. 
  • Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Said Al-Khudri bermaksud: "Sesiapa membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, Allah menerangi hidupnya antara dua Jumaat".
  • Sesiapa membaca Surah Yassin pada malam Jumaat, Allah mengampunkan dosa kecil yang dilakukan, demikian menurut hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah.
  • Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abi Khatadah, bermaksud: "Sesiapa yang mandi pada hari jumaat seolah - olah dirinya bersih hingga Jumaat akan datang.

Banyak nyer kelebihan - kelebihan hari Isnin dan Jumaat dalam Islam kan? Implication dat monday ani membuatkan org malas and bloody friday is wrong n dpt dilihat yang ani sebanarnya dtg dr budaya negri lain. Kenapa di ikut budaya lain sedangkan hidup seorang muslim sepatutnya berlandaskan Agama Islam. Kehidupan yang sempurna adalah hidup yang mementingkan pandangan Islam dan yang berlandaskan Al-Quran serta Sunnah Nabi Muhammad S.A.W. Semoga tani dpt memanfaatkan post ani. Mudh2an kita tergolong dalam golongan orang - orang yang beriman, Amin Ya Robbal Alamin~ ^_^