Saturday, May 26, 2012

Nukilan hati..

Tika dunia semakin kelam, tika hati semakin gelap..
Engkau sinari hati dengan cahaya hidayah..
yang meresap, melekat di dalam jiwa..
Engkau datangkan sahabat yang menyentuh kembali..
Tentang hati yang dulu tersesat, layarnya tidak berkemudi..


Aku di buai indahnya mimpi, akan dunia yang akan pergi..
Aku di buai indah duniawi, yang nanti pergi takkan kembali..
Saat itu, terasa dunia sepi tanpa siapa, aku menyendiri..
Merasakan dunia yang semakin menghimpit diri.. menyesakkan hati..

Waktu tak mengenal siapa, waktu tak mengenal mangsa..
Aku sedar aku yang alpa, aku sedar dunia itu fana..
yang hanya hadir buat sementara..

Terimalah taubatku.. Terimalah amalanku..

Ingin aku kembali padaMu dengan hati yang gembira..
Ingin aku kembali padaMu dengan hati yang bahagia..

Wahai diri, jagalah hati... sucikanlah segala noda dan dosa..
Wahai diri, jagalah pandangan.. peliharalah yang dilihat mata..
Wahai diri, jagalah aurat.. engkau sembunyikanlah mahkota..
Wahai diri, jagalah kelakuan.. hormat dan bersopan santunlah sentiasa..

Rakanku, pesanan ini bukan hanya untukku..
Pesanan ini bukan hanya untuk kepentinganku..
Namun untuk dirimu yang sering mencari ketenangan..
yang sering mencari jawapan.

Engkau selalu menanyakanku..
"Bilakhn aku kan merasa bahagia?"
Jawapanku.. "Ketika hati dipenuhi cinta terhadapNya.
Bila hati dipenuhi iman untuk mencari keredhaan dan keampunanNya..
Bila hati dipenuhi kesabaran untuk menempuh dugaan demiNya..
Tuhan yang Maha Esa yang mencipta alam dan sekalian makhluk. "

Rakanku, pesanan ini bukan hanya untukku..
Pesanan ini bukan hanya untuk hayatanku..
Namun untuk dirimu yang sering mencari cinta "dunia"
dan yang sering mencari kebahagiaan sementara di dunia..

Ingatlah..
Yang Kekal hanyalah Allah Yang Maha Agung..
Yang tetap Pasti ialah kita akan kembali kepada Allah Yang Maha Esa..
Berusahalah untuk akhirat, agar kita sama - sama
Tergolong dalam golongan orang - orang yang Beruntung nanti..
Agar kita tergolong dalam golongan orang - orang
yang tersenyum bahagia nanti.. 
Sama2lah kita merenungkan dan menghayati..

No comments: