Monday, May 7, 2012

Suara.. Anugerah Allah :')

Suara.. nikmat dan kurniaan Allah kepada manusia..
beruntunglah siapa yang dikurniakan suara..
bersyukurlah atas nikmatnya..

Suara... nikmat dan kurniaan Allah kepada manusia..
beruntunglah siapa yang memiliki suara yang lunak dan merdu..
bersyukurlah atas nikmatnya...

Suara.. gunakanlah dengan sebaiknya..
bukan digunakan untuk menerjah manusia..
bukan digunakan untuk mencela manusia..
bukan digunakan untuk menyeksa manusia..
bukan digunakan untuk menyakiti manusia..

Suara.. gunakanlah untuk membaca kalamNya..
gunakanlah untuk berzikir kepadaNya..
gunakanlah untuk berkata2 yg baik demi cintaNya..
gunakanlah untuk berdakwah demi redhaNya..
dan gunakanlah untuk memuji2Nya...

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Aziz.. Alhamdulillah.. Terima kasih atas kurniaanMu. Terima kasih atas nikmatMu.. dan Terima kasih atas hidayahMu. Aku memohon kepadaMu, jgnlah Engkau biarkan aku tersesat setelah Engkau memberikanku hidayah, Amin...

Warkah ini dikarang ketika aku merindui pelajar yang pernah aku ajar selama 3 minggu menjadi guru sandaran di Sekolah Menengah Masin. Alhamdulillah, segala yang di rancang Allah adalah yang terbaik untuk manusia, terutama sekali umat Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wassalam..

3 minggu mengajar seorang budak yang kurang upaya, tuli dan bisu, yang hanya mampu memberikan isyarat apabila dia tidak memahami pelajaran yang di sampaikan. Rasa terharu sangat2 apabila melihat dia bersungguh2 untuk belajar. Sedangkan kita, manusia yang dikurniakan semua deria penglihatan, pendengaran, rasa dan suara, malas hendak maju ke hadapan. Tidakkah kita malu?

Dia akan mengangguk jika dia faham, dia akan berkerut apabila sebaliknya.. Kadang dia ikut serta senyum yg mengambarkan dia ketawa apabila kawan2nya membuat lawak. Di saat itu, terlintas lah dalam fikiran, Allah kurniakan kita anugerah tapi terlalu sedikit kita bersyukur. Astaghfirullah...

Janganlah biarkan setiap anugerah yang Allah kurniakan itu, kita pergunakan untuk benda2 yang tidak baik. Janganlah biarkan setiap anugerah yang Allah kurniakan itu, kita menyalah gunakan untuk perkara2 yang tidak disukaiNya. Bersyukurlah dan betaubatlah... hanya kepadaNya kita semua kembali. Apakah yang akan di jawab oleh semua anggota yang kita pinjam nanti?

Pesanan buat perempuan:-
Wahai perempuan.... jagalah suaramu.. janganlah engkau sengaja mengalunkan dan melunakkan suaramu di depan lelaki yang dapat engkau kahwini. Janganlah engkau sengaja menarik perhatian lelaki dengan melantangkan suaramu. Sesungguhnya, perempuan yang dibenci Allah adalah perempuan yang suka berteriak - teriak. 

Wahai perempuan... jagalah suaramu.. Biarlah suaramu itu engkau gunakan untuk berzikir kepadaNya, untuk membaca kalamNya dengan alunan yang merdu demi cintaNya. untuk mengatakan yang baik - baik kepada kedua ibu-bapamu dan keluargamu, bukan mengatakan yang baik kepada boyfriendmu untuk menambah lagi dosa maksiat.. Bertaubatlah... 

Renung-renungkanlah.. Jika tibanya saat anugerah suara hilang dan kembali kepadaNya, maka apakah ketika itu barulah engkau mula untuk berubah? Biarlah perubahan yang menjurus kepada redhaNya itu terjadi sebelum engkau di timpa musibah. 

"Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah Ya Allah... Terima Kasih atas semua anugerahMu dan nikmatMu. Engkau Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji tertentu hanya bagiMu :') "

No comments: